Har gjort flere erfaringer med "fransk nymfeteknikk"etter nok en dags harrfiske under kalde forhold:Ser få eller ingen fordeler lenger med "fransk teknikk" kontra NZ rig. Det som oppstandelsen om denne teknikken har vært bra for, er fokus på å fiske små nymfer oppstrøms i grunne partier av elven. Ved harrfiske nå sist, brukte jeg min gamle gode 10 fot Rackelhane. Fortommen med NZ rig var nesten 2xstanglengde, altså nesten 20fot = 6,1m. Med dette er det faktisk mulig å kaste kontrollerte og presise kast! Med typisk fransk oppsett, er dette nesten helt umulig; man bare "flicker" nymfene oppstrøms uten særlig presisjon etter strekt fortom nedstrøms. Praktiske fiskedyp ved slik fiske, er helt fra 10cm nær land til ca. knedypt. På Nz riggen, sitter tørrflua (liten Elk Hair caddis) ca 1,20m over nymfa. Jeg varierer ikke denne avstanden ved fiske i denne "strand-sonen", men kan variere noe på tyngden til micro-nymfa. Fungerer hvertfall bra for meg, men det må innrømmes at så fort jeg ser noen vak, så forvandles fortommet fort tilpasset tørrflue!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

River Gaula, Mid-summer 2015